Dijital Pazarlama Terimleri

Kampanya Bütçesi:

Dijital pazarlama terimleri arasında çok sık kullanılır. İngilizcesi “Campaign Budget” olarak geçer. Google reklamlarında bütçeler kampanyalara günlük olarak verilir. Eğer bir kampanyanın günlük 50 TL harcamasını istiyorsanız o kampanyanın bütçesini günlük olarak 50 TL olarak ayarlarsınız. Eğer ki bir kampanyanın sürekli devam etmesini istemiyorsanız o zaman kampanyaya bir de bitiş tarihi tayin edersiniz. Böylece ayarladığınız bitiş tarihine kadar günlük olarak vermiş olduğunuz bütçeyi harcamaya devam edecektir.

Maksimum Tıklama Başı Maliyet (TBM):

İngilizcesi “Cost per Click” olarak geçer (CPC). Maksimum tıklama başı maliyet kavramı reklamlarınızın tıklanması sonucunda sitenize gelecek bir kullanıcı ödemeyi kabul ettiğiniz maksimum bedeli anlatır. Eğer ki siz TBM’yi 1 TL olarak atadıysanız bu, oradan gelecek bir kullanıcı için 1 TL’den fazla ödemezsiniz anlamına gelir. TBM bir reklam grubu için ayarlanabileceği gibi, bir kelime, yerleşim, yaş grubu, hedef kitle için de atanabilir.

Dönüşümler:

İngilizcesi “Conversion” olarak geçer. Dönüşüm sitenize gelen trafiğin hedefleriniz doğrultusunda yaptığı bir aksiyondur. Eğer siz bir forex firmasıysanız sitenize gelen kullanıcıların sayfalarınızda bulunan bilgi formunu doldurmak istiyor olabilirsiniz. Bu doldurulan formlar üzerinden müşteri hizmetleriniz bu formdaki bilgileri kullanarak potansiyel müşterilerinizle iletişime geçerler. Bu noktada sizin için dönüşüm doldurma olacaktır. Eğer ki bir e-ticaret sitesiyseniz sitenize gelen kullanıcıların sitenizden alıveriş yapması temel hedefiniz olacaktır. Bu durumda dönüşüm sizin için satın alma olacaktır. Dönüşümleri takip edebilmek için dönüşüm kodlarınızın sitenize doğru bir şekilde yerleştirilmiş olduğundan emin olmalısınız. Dijital pazarlama terimleri arasında dönüşümler en önemli ölçülen parametrelerden biridir.

Varış Sayfası:

İngilizcesi “Landing Page” olarak geçer. Reklamlarınıza tıklayan kullanıcıların sitenize ilk giriş yaptığı sayfaya verilen addır. Müşteriniz üzerinde bırakacağınız ilk intiba çok önemlidir ve bu yüzden varış sayfanızın buna uygun olarak optimize edildiğinden emin olmanız gerekir. (Bkz. Varış Sayfası Optimizasyonu)

Yeniden Pazarlama:

Dijital pazarlama terimleri arasında “yeniden pazarlamayı” çok sık duyarsınız. İngilizcesi “Remarketing” olarak geçer. Sitenizi daha önceden ziyaret etmiş kullanıcılarınıza, onların bilgisayarına cookie (çerez) atarak takip edebilmeniz ve böylece de tekrar reklam göstermeniz anlamına gelir. Sitenizi ziyaret eden insanlar genelde form doldurma ya da satın alma davranışlarını sitenizle tanıştıkları ilk ziyaretlerinde gerçekleştirmeyebilirler. Onları site ziyaretlerinin sonrasında internet üzerinde takip ederek kendinizi tekrardan hatırlatmak onlarda gerekli güven unsurunu oluşturabilir. Bu güven unsuru oluştuğunda onların sitenizde almalarıını istediğiniz aksiyonu alma olasılıkları önemli derecede artacaktır. Yeniden pazarlama teknolojisini kullanabilmeniz için sitenizde yeniden pazarlama kodlarının doğru bir şekilde ekli olduğundan emin olmalısınız. 

Google Banner Boyutları:

Google bannerları Google Görüntülü reklam ağında (GDN) gösterilmek amacıyla kullanılan görsellerdir. Bu görsellerin olması gerekecek boyut her sitede, her sayfada hatta her sayfanın içerisinde ayrılmış reklam alanında farklılık gösterebilir. En sık kullanılan boyutlar piksel ölçütünde 300×250, 728×90, 336×280 şeklindedir. Bunun dışında sadece mobilde gösterimi olan 320×50 boyutu da oldukça sık kullanılır. Bunların dışında 300×600, 120×600, 160×600 gibi dikey boyutlar, 200×200, 250×250 gibi kare boyutlar, 468×60,970×90,320×100 gibi yatay boyutlar da bulunmaktadır. Boyutlarla ilgili tüm detayları aşağıdaki linkten bulabilirsiniz.

https://support.google.com/adwords/answer/1722096?hl=tr

Kalite Puanı:

Anahtar kelimelerin sahip olduğu kalite puanları Google arama motorunda yapılan aramalarda reklamınızın kaçıncı sırada çıkacağı, çıktığı zaman ne kadar ücret ödeyeceğinizle ilgili önemli bir parametredir. Kalite Puanı x Maksimum Tıklama Başı Maliyet üzerinden yapılan hesaplama siz ve rakiplerinizin yapılan aramada hangi sırada çıkacağınızı belirleyen faktördür. Kalite puanınızın yüksek olması için anahtar kelimeniz, reklamınız ve varış sayfanız arasındaki alaka yüksek düzeyde olmalıdır. Bunun dışında reklamınızın tıklanma oranı (CTR) da önemli bir diğer etmendir. Kalite puanı dijital pazarlama terimleri arasında genellikle sık kullanılır. 

Long-Tail Kelimeler

Anahtar kelimeleri genel olarak jenerik ve long-tail kelimeler olarak iki grupta düşünebiliriz. Örneğin “cep telefonu kılıfı” kelimesi jenerik bir kelimedir, aranma hacmi yüksektir ve satın almaya dönüşüm oranı görece düşüktür. Oysa ki “samsung s7 kılıf” daha long-tail bir kelimedir. Aranma hacmi daha düşüktür ancak satın almaya dönüşme oranı daha yüksektir. Burada önemli kısım her ne kadar bir long-tail kelimenin aranma hacmi çok yüksek olmasa da sektörünüzle, kategorinizle ilgili birçok long-tail kelime eklemeniz durumunda hem kelimelerinizin aranma hacmi hem de dönüşüm oranınız (conversion rate) yüksek olacaktır.

Kelimelerin Aranma Hacmi

Anahtar kelimelerin ortalama aylık aranma hacmi sizin Google’da bir anahtar kelime için ortalama ne kadar ücret ödeyeceğinize dair önemli bir göstergedir. Örneğin “cep telefonu fiyatları” kelimesinin ortalama aranma hacmi aylık olarak 18.000’dir. En yukarıda çıkmak istediğinizde yaklaşık olarak ne kadar ücret ödemeniz gerektiğini şu şekilde hesaplayabilirsiniz. En yukarıdaki reklamın tıklanma oranı yaklaşık olarak %20 olacaktır. Bu kelimenin ortalama tıklama başı maliyeti (CPC) 35 kuruştur. Bu durumda 18.000 x 0.2 x 0.35 = 1.260 TL / Ay olacaktır. Bu durumda günlük ortalama olarak 42 TL ödeyerek bu kelimede en üst sırada çıkabilirsiniz. Kelimelerin aylık ortalama aranma hacimlerine ve tıklama başı maliyet bilgilerine Google’ın sağladığı bir servis olan Anahtar Kelime Planlayıcı’dan (Keyword Planner) faydalanabilirsiniz. Keyword Planner’a aşağıdaki link’ten ulaşabilirsiniz.

https://adwords.google.com/KeywordPlanner

Yalnız Keyword Planner’dan yararlanabilmek için Google’a giriş yapmış olmanız ve bu Google hesabı için bir AdWords hesabı açmış olmanız gerekmektedir. Bu işlem ücretsizdir. (Bkz. AdWords Hesabı Açmak)

Dönüşüm Oranı (Conversion Rate)

Sitenize gelen trafiğin ne kadarının dönüşümle sonuçlandığını gösteren orandır. Örneğin sitenizi 1000 adet kullanıcı ziyaret etti diyelim. Sitenizde dönüşüm olarak tanımladığınız aksiyonun da bilgi formu doldurmak olduğunu düşünelim. Eğer ki bu 1000 kişiden 20 kişi sitenizdeki bilgi formunu doldurduysa dönüşüm oranınız %2 demektir. Dönüşüm oranı dijital pazarlama terimleri arasında geçen çok önemli bir metriktir, çünkü trafiğinizi ne kadar verimli kullandığınızı gösterir, dönüşüm oranını yükseltmek için çalışmalar yaparak trafiğinizin size sağladığı faydayı arttırabilirsiniz. (Bkz. Dönüşüm Oranı Optimizasyonu). 

Negatif Anahtar Kelimeler

Negatif anahtar kelimeler AdWords’de hedef kitlenize ulaşmak konusunda daha başarılı olmak için alakasız terimlerde çıkmamanız için kullanılan kelimelerdir. Bir negatif kelime eklediğinizde o kelime arandığında çıkmak istemediğiniz anlamına gelir. Anahtar kelimelerin alanını daraltmak için kullanılan yöntemdir. Örneğin cep telefonu satan bir websiteniz olduğunu düşünelim ve AdWords’de “cep telefonu” diye bir sıralı eşleme kelimeniz olsun. Eğer ki cep telefonu kılıfı satmıyorsanız negatif kelime olarak “kılıfı” kelimesi eklemeniz kılıf arayan ve hedef kitleniz olmayan kullanıcıların sitenize gelerek size boşuna bir maliyet yaratmamasına yarayacaktır. Negatif anahtar kelimelerle ilgili önemli bir nokta da yakın versiyonlar ve yanlış yazılımların girdiğiniz negatif anahtar kelimeye dahil olmayacağıdır. Yani ki siz sadece “kılıfı” kelimesini negatif olarak girerseniz “cep telefonu kılıfları” aramasında reklamınız görüntülenmeye devam eder. Bundan dolayı negatif kelimeler konusunda bütün varyasyonları girmenizde fayda vardır. Bu örnek üzerinden düşünürsek “kılıf”, “kılıfı”, “kılıfları” kelimelerinin hepsinin negatif olarak girilmesi doğru bir uygulama olacaktır.

Arama Terimleri (Search Terms):

Kullanıcıların Google’da yaptıkları aramalarda girdikleri kelime öbeklerine arama terimi denir. Arama terimleri, AdWords’de reklamverenlerin girmiş oldukları anahtar kelimeleri tetikler, böylece de Google’da ilgili reklamlar görüntülenir. Her ne kadar AdWords’de asıl olarak anahtar kelime üzerine odaklanılsa da önemli olanın arama terimleri olduğu unutulmamalıdır. Bundan dolayı AdWords’de arama terimlerinin düzenli olarak kontrol edilmesi ve istenmeyen arama terimleri için negatif anahtar kelimelerin girilmesi önemlidir. AdWords paneli üzerinden Arama Terimi Raporuna (Search Term Reports) ulaşabilirsiniz. 

Arama Terimleri Raporu (Search Term Reports):

Google’da kullanıcıların yaptıkları hangi aramalar sonucunda AdWords reklamlarınızın görüntülendiğini arama terimleri raporunu inceleyerek bulabilirsiniz. Özellikle geniş eşleme anahtar kelimeler kullandığınızda, reklamınızın çıkmasını istemeyeceğiniz birçok anahtar kullanıcı araması sonucunda görüntülendiğini fark edersiniz. Bunu önleyebilmenin yolu, arama terimi raporlarını incelemeniz ve istemediğiniz aramalarda çıkmamak için negatif anahtar kelimeleri eklemenizdir.

AdWords panelinde “Anahtar Kelimeler” sekmesine tıkladığınızda, bir alt sekmede “negatif anahtar kelimeler” sekmesinin sağında bulunan “Arama Terimlerini” seçerek rapora ulaşabilirsiniz. Dilerseniz rapor dışarıya excel dosyası olarak aktarabilir dilerseniz panel üzerinden incelemenizi gerçekleştirebilirsiniz.

İleri Düzey Performans Analizi

Bunun için Veri Analizi ve Performans Yönetimi Hizmetlerimizi kullanabiliriz. Yalnız adını “İleri Düzey Performans Analizi” olarak değiştirelim bence. 

Performans Optimizasyonu:

AdWords reklamlarında birçok anahtar kelime, yerleşim, yeniden pazarlama listesi, reklam, reklam grubu ve kampanya üzerinden çalışmalar yürütülür. Pek tabii hepsinin performansı birbirinden farklı gerçekleşir. Bu gerçekleşen sonuçlara göre önceden atanmış olan tıklama başı maliyetler ve bütçeler üzerinde oynamalar yapılarak iyi performans gösterenler güçlendirilirken kötü performans gösterenler zayıflatılarak ya da kapatılarak hesabın performansının optimizasyonu gerçekleştirilir. Dijital pazarlama terimleri arasında performans optimizasyonu da çok önemli metrikler arasındadır. 

Performans optimizasyonu, düzenli olarak gerçekleştirilmesi gereken bir süreçtir, bundan dolayı AdWords hesap yönetimi statik değil dinamik bir süreçtir, sürekli olarak takip edilmesi gerekir.